Nyhet

Våre roboter inngår som en viktig del av den nye læreplanen for videregående skoler

I den nye læreplanen for videregående skoler som ble innført i høsten 2020 er automatisering og robotisering satt opp som viktige læringsmål

Oppland, nå Innlandet, har virkelig satset på å følge læringsmålene i den nye læreplanen. Som et resultat av dette kjøpte de i 2019 inn 11 stk. UR-roboter fra Cobotnor til de videregående skolene sine.

– Vi innså dengang at innovasjon nå i all hovedsak blir rettet mot digitalisering, sier seksjonssjef Jørn Olav Bekkelund i Innlandet fylkeskommune. – Derfor mente vi det var viktig at skolene våre skulle kunne ta i bruk mulighetene som ligger i dette.

– UR-robotene gjør elevene godt skodd til morgendagens arbeidsmarked

– Og da ikke bare innenfor Industri 4.0 og Bygg 4.0, fortsetter Bekkelund. – Men også når det gjelder omsorgs- og velferdsteknologi. For digitalisering vil også føre til at for eksempel helsepersonell vil få nye oppgaver. Vi må derfor tilføre elevene våre nye læringsformer for å gjøre dem godt skodd til morgendagens arbeidsmarked.

– Innovasjon blir nå i all hovedsak rettet mot digitalisering, og det er viktig at skolene våre får tatt i bruk mulighetene som ligger her, sier seksjonssjef Jørn Olav Bekkelund (til høyre) til daglig leder i Cobotnor, Espen Hansen.

Våre roboter kan stå usikret i klasserommet

UR-robotene har vist seg å være utmerkede redskap i undervisningsøyemed, og Cobotnor har i dag levert over 50 roboter til videregående skoler, fagskoler og universiteter.

– En av fordelene med UR-robotene er at de kan stå usikret i klasserommet, mens tradisjonelle industriroboter må av sikkerhetshensyn gjerdes inn, forklarer daglig leder i Cobotnor Espen Hansen. – Våre roboter betjenes uten noen form for sikkerhetsavskjerming, og de jobber trygt og godt side om side med elevene dine. Sikkerhetssystemet i robotene er faktisk godkjent og sertifisert av det tekniske kontrollorganet TÜV i Tyskland.

Sverre Osvald Bårdseng (til venstre) og Emmet Thorvaldsen på Raufoss vgs er travelt opptatt med å finne ut av UR-robotens finesser.

Robotene integreres raskt i undervisningen, tar liten plass, og kan lett flyttes på

Cobotnor får stadig hyggelige tilbakemeldinger på hvor godt UR-robotene er blitt integrert i undervisningen.

– På disse robotene kan elevene gjøre all mulig integrasjon mot andre installasjoner og systemer som skolen råder over, forklarer Hansen. – For eksempel er det ingen problemer å koble robotene våre til sveiseapparater eller cnc-maskiner.

– UR-roboten veier ikke stort og den tar liten plass, så du kan enkelt flytte den fra klasserom til klasserom, påpeker han. – Du kan også lett tilpasse den til andre oppgaver uten å måtte gjøre store endringer.

Kyan Nathanael Bårdseng på Raufoss vgs diskuterer programmering av UR-roboten med lærer elektro Einar Hovden.

UR-robotene er svært enkle å programmere

– Vår familie av samarbeidende UR-roboter tar nyttelaster fra 3 kg til 16 kg. De har alle seks bøyelige og bevegelige ledd, og fungerer dermed omtrent som en menneskearm. Robotene er utrolig fleksible og meget enkle å programmere for elevene dine. En av våre kunder uttalte at: «Kan du bruke en smartphone, kan du også programmere en robot fra Universal Robots», smiler Espen Hansen. (Du kan lære mer om programmeringen her.)